آیا سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات هنوز یک سرمایه گذاری مطمئن است؟
blog image

 آیا سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات همچنان ارزشمند و موجب حفظ سرمایه ما در مقابل تورم خواهد بود؟ در این وبلاگ، به آمارها نگاه می کنیم و با بررسی روند بازار و نظر کارشناسان مستغلات را مورد بررسی قرار میدهیم. به این ترتیب، می توانید تصمیم آگاهانه ای در مورد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در سال های آینده بگیرید.

 

بازار فعلی

قبل از اینکه به آینده بپردازیم، بیایید با بررسی برخی از آمارهای کلیدی بازار مسکن ارائه شده توسط  بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در مورد آنچه اکنون می دانیم صحبت کنیم:

 

house_buying

 

میانگین قیمت فروش متر مربع مسکن:
 معمولا میانگین قیمت متر مربع مسکن در تهران ملاک ارزیابی قرار میگیرد (به دلیل جمع آوری و انتشار آمار آن توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران) این رقم در تاریخ انتشار بلاگ برابر هفتاد و چهار میلیون تومان می باشد. قیمت مسکن در تهران طی چهار دهه گذشته بیش از سه هزار برابر شده است.

 

 مطالب مرتبط:

 بیشترین رشد قیمتی در شمال

 

موجودی مسکن:
بر اساس نتایج آمارگیری های رسمی تعداد بیست و پنج میلیون خانه در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود دو میلیون خالی از سکنه میباشد. همچنین نیاز سالانه تولید مسکن یک میلیون واحد بوده در حالی که روند های بلندمدت تولید مسکن نشان می دهد ظرفیت تولید کشور حداکثر هفتصد هزار واحد در سال است و سالیانه سیصد هزار واحد به کمبود ها اضافه می شود.

 

تاثیرات نرخ تورم:
نرخ  بالای تورم می تواند اثرات کلی زیر را بر بخش املاک و مستغلات داشته باشد :
۱ - افزایش قیمت مصالح و متریال
۲ - افزایش  قیمت خدمات و پول
۳ - کاهش تولید مسکن
۴ - کاهش قدرت خرید مردم
۵ - کاهش تقاضا
۶ - کاهش سرمایه گذاری 
و نهایتا افزایش سریع تر دارایی های موجود در این بازار

 

تاثیرات تحریم:
نظر به اینکه املاک و مستغلات یک امر بومی بوده و جزء کالاهای غیرقابل تجارت هستند امکان صادرات و واردات آن فعلا وجود ندارد لذا به صورت مستقیم تحت تاثیر تحریم نیستند ولی تحریم اثرات غیر مستقیم بر املاک و مستغلات دارد (از طریق گران شدن مصالح و متریال وارداتی، تبدیل زمین به وسیله ای برای حفظ سرمایه در مقابل تورم ناشی از تحریم، تاثیر ناشی از عدم ثبات اقتصادی ناشی از تحریم و ... ).

 

تاثیرات نرخ بهره:
نرخ بهره بانکی رقیب بازار املاک بوده و با افزایش آن سرمایه ها از بازار مسکن به طرف بانک ها و موسسات مالی سرازیر می شوند.

 

روند بازدهی بخش املاک و مستغلات:
بررسی روند بازدهی چند دهه ای بازارهای چهارگانه (طلا، ارز، بورس و مسکن) نشان می دهد بازار املاک و مستغلات پس از بورس که یک بازار پر ریسک است در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن طلا و ارز رتبه های بعدی را دارا می باشند.

با توجه به شاخص های کلیدی فوق الاشاره میتوان نتیجه گرفت :
۱ -  املاک و مستغلات نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارند؛ رتبه دوم دربین بازار های چهارگانه.
۲ - این بازار هنوز اشباع نشده و تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری بیش از تولید و عرضه است .
۳ - تاثیر تحریم ها بر بازار املاک و مستغلات کم بوده و بنابر شرایط فرهنگی و قانونی کشور دارای ثبات بیشتری از بازار های دیگر است.
۴ - با عنایت به نرخ پایین بهره بانکی نسبت به تورم (بهره منفی) بخش عمده ای از سرمایه ها به بازار مسکن ورود پیدا می کنند و تقاضا برای این بخش وجود دارد اگرچه ممکن است این تقاضا با افت و خیزهایی همراه باشد.

 

 مطالب مرتبط:

 مقایسه بازار مستغلات با سایر بازارها

 

لذا:
در شرایط تورمی موجود در مقایسه با حساب های بانکی سنتی، املاک و مستغلات در برابر تورم بسیار مقاوم تر است. با افزایش نرخ تورم، قیمت اجاره نیز افزایش می یابد، به این معنی که حتی با نوسانات اقتصادی می توانید از بازار املاک و مستغلات درآمد ثابتی کسب کنید.
متنوع سازی: با سرمایه گذاری در دارایی های درآمدزا، قدرت تنوع بخشیدن به سبد خود را دارید. برای به حداکثر رساندن بازده، می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را در املاک مختلف تقسیم کنید تا ضررهای احتمالی را کاهش دهید.
رشد بلند مدت: سرمایه گذاری در املاک و مستغلات شما را برای رشد بلند مدت آماده می سازد . هنگامی که هزینه مالکیت خانه افزایش می یابد (یعنی نرخ وام مسکن)، قیمت اجاره افزایش می یابد زیرا تقاضا برای اجاره کنندگان در پاسخ به آن افزایش می یابد.
بازده بالا: حساب‌های بانکی، چه چکی و چه پس‌انداز، بدون توجه به مبلغ اصلی، تمایل به ارائه نرخ‌های بهره پایین یا بدون بازدهی دارند. املاک و مستغلات تمایل دارند میانگین بازده سالانه بالاتری را ارائه دهند.

آینده برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات روشن به نظر می رسد. حتی اگر برای اولین بار می خواهید به عنوان یک سرمایه گذار املاک و مستغلات شروع کنید، باید بدانید که بازار برای همه قابل دسترسی است فقط باید نحوه سرمایه گذاری در این حوزه را آموزش دیده باشید و یا از مشاوران و کارگزاران مجرب و مورد اعتماد استفاده نمایید.

دیدگاه ها