اصول پایه انتخاب رنگ در ویلا
blog image

برای دکوراسیون یک فضا چند عنصر اصلی و مهم وجود دارند. چیزهایی مثل بافت، نور و رنگ می‌توانند یک فضای معمولی را به یک فضای مجلل و زیبا تبدیل کنند. بین تمام این عناصر رنگ‌ها تأثیر زیادی بر نتیجۀ نهایی می‌گذارند. سلیقۀ شخصی در انتخاب رنگ دکوراسیون ویلا مهم است؛ اما بیش از آن دانستن اصول پایه در انتخاب رنگ می‌تواند به داشتن یک دکوراسیون بی‌نقص منجر شود.

اصول رنگ‌شناسی در عین سادگی بسیار کاربردی هستند. شما می‌توانید با دانستن چند نکته کوچک تغییراتی بزرگ ایجاد کنید و ویلای خود را از یک فضای معمولی به یک فضای متفاوت و خاص تبدیل کنید. حتی در هنگام خرید ویلا در شمال می‌توانید از این نکات استفاده کنید تا بدانید آیا دکوراسیون ویلا بر طبق اصول رایج انجام شده یا خیر.

 

چرخه رنگ، چرخه زندگی

اگر به دنبال روشی برای ست کردن رنگ‌های هستید، قدم اول شناخت رنگ‌ها است. رنگ‌ها از چند جهت به دسته‌های متفاوت تقسیم می‌شوند. در ابتدا رنگ‌های اصلی (درجه اول)، درجه دوم و درجه سوم مطرح هستند. این رنگ‌ها را با دیدن چرخه رنگ به‌راحتی خواهید فهمید.

 

color_pallet

 

رنگ قرمز، زرد و آبی رنگ‌های درجه اول هستند از ترکیب این رنگ‌ها رنگ‌های درجه دوم ایجاد می‌شوند.

زرد + قرمز = نارنجی

زرد + آبی = سبز

آبی + قرمز = بنفش

سایر رنگ‌ها در دسته رنگ‌های درجه سوم طبقه‌بندی می‌شوند.

در کنار این رنگ‌ها رنگ‌های خنثی هم وجود دارند که اتفاقاً در دکوراسیون بسیار کارآمد هستند. ترکیب رنگ‌های خنثی با یکی از رنگ‌های اصلی یک ترکیب ساده اما کاربردی و شیک برای دکوراسیون ویلا است.

 

انتخاب رنگ

حالا که کمی درباره رنگ‌ها می‌دانیم خوب است درباره ترکیب‌های موجود از این رنگ‌ها نیز بدانیم. اگر به دنبال یک ست زیبا هستیم باید رنگ‌های مناسبی را در کنار هم قرار بدهیم. انتخاب رنگ مناسب مهم است؛ چراکه نه تنها زیبایی بلکه حس و حال ویلای ما به آن بستگی دارد.

به‌خصوص اگر به دنبال خرید زمین در شمال هستید و می‌خواهید ویلای رؤیایی خود را بسازید حتماً دلتان می‌خواهد دکوراسیون ویلا بر طبق سلیقه شما و البته زیبا و چشم‌نواز از آب دربیاید.

دیدن رنگ‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر روان و جسم ما بگذارند. رنگ‌ها برای ما مفاهیمی عمیق دارند که به حافظه تاریخی و سبک زندگی مت برمی‌گردد. برای مثال در بسیاری از مواقع رنگ قرمز برای انسان نشانی از وجود خطر یا هیجان است. تمام رنگ‌ها می‌توانند احساس و مفهوم خاصی داشته باشند؛ بنابراین قبل از هر انتخابی باید بدانیم کدام رنگ به چه شکل استفاده می‌شود.

پس با توجه به محیط رنگ اول خود را انتخاب کنید. رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز برای اتاق خواب مناسب هستند؛ چراکه احساس آرامش را منتقل می‌کنند. بر خلاف این رنگ‌ها زرد، قرمز و نارنجی رنگ‌هایی پر از شور هستند که ضربان قلب را بالا می‌برند پس بهتر است میزان استفاده از این رنگ در اتاق خواب یا کار کمتر باشد.

 

red_decorations

 

رنگ‌های مکمل

ساده‌ترین کار ترکیب دو رنگ با یکدیگر است. ترکیب دو رنگ برای دکوراسیون ویلا در شمال برای کسانی که برای اولین بار رنگ‌ها را با هم ترکیب می‌کنند بسیار راحت‌تر از ترکیب چند رنگ با هم است. برای این کار می‌توانید دو رنگ مکمل را انتخاب کنید. رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که در چرخه رنگ روبه‌روی هم قرار دارند.

این رنگ‌ها به دلیل کنتراست زیادی که دارند در کنار هم بسیار چشم‌نواز هستند. برای مثال دو رنگ آبی و نارنجی دو ترکیب مکمل مشهور هستند. می‌توانید یکی از رنگ‌ها را در جایگاه رنگ اصلی و دیگری را در جایگاه مکمل در کنار آن استفاده کنید. لازم تمام ویلا را رنگی کنید می‌توانید از رنگ‌های خنثی برای ایجاد تعادل استفاده کنید.

 

 مطالب مرتبط:

 چیزهایی که درباره نورپردازی نمای ویلا نمی‌دانید

 

سه رنگ از چرخه رنگ

زمانی که می‌خواهید رنگ سوم را به ترکیبات خود اضافه کنید، چند روش انتخاب رنگ با چرخه رنگ وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. الگوی مکمل دو طیفی، الگوی مجاور و الگوی مثلث متساوی‌الاضلاع سه روش انتخاب سه رنگ در چرخه رنگ هستند.

در الگوی دو طیفی، رنگ اصلی را انتخاب می‌کنیم و این بار دو رنگ کنار رنگ مکمل آن را به عنوان دو رنگ دیگر برای ایجاد تعادل و هارمونی بیشتر انتخاب می‌کنیم. حالا سه رنگ زیبا برای دکوراسیون داریم.

در الگوی مجاور می‌توانیم دو رنگ اصلی به علاوه رنگ درجه دوم که حاصل ترکیب آن دو رنگ است را به عنوان سه رنگ مورد نظرمان انتخاب کنیم. در نهایت در الگوی مثلث متساوی‌الاضلاع سه رنگ در چرخه رنگ انتخاب می‌شوند که از هم فاصله‌ی یکسانی دارند. برای مثال سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد در کنار هم می‌توانند این الگو را تکمیل کنند.

قانون ۶۰-۳۰-۱۰: ترکیب سه رنگ در یک محیط می‌تواند محیط را شلوغ کند؛ بنابراین مهم است که از قبل بدانیم قرار است با چه چیزی روبه‌رو شویم. برای آنکه بتوانیم تعادل خوبی در استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون ویلا داشته باشیم قانون ۶۰-۳۰-۱۰ کمک‌کننده است.

این قانون به ما می‌گوید تا چه اندازه از سه رنگ منتخب خودمان استفاده کنیم. رنگ اول رنگ غالی دکوراسیون است که تا ۶۰ درصد فضا را در برمی‌گیرد. رنگ دوم از نظر بصری رنگ اول را تقویت می‌کند و در ۳۰ درصد فضا استفاده می‌شود. در نهایت رنگ سوم تنها در ۱۰ درصد فضا و بعضی نقاط مورد استفاده است. هر چند امکان دارد در این بین رنگ‌های خنثی برای ایجاد تعادل و بالانس به کار روند.

 

yellow_house_decoration

 

چهار رنگ از چرخه رنگ

افرادی که به دنبال ایجاد یک فضای ماکسیمال و پر از شور و رنگ هستند می‌توانند تا چهار رنگ از چرخه رنگ را انتخاب کنند و یک دکوراسیون ماکسیمال داشته باشند. دو روش برای انتخاب چهار رنگ در دکوراسیون ویلا وجود دارد. اولی الگوی مستطیل است.

در این الگو دو جفت رنگ مکمل انتخاب می‌شوند. بهتر است دو تا رنگ از رنگ‌های سرد و دو تای دیگر از رنگ‌های گرم انتخاب شوند تا تعادل بیشتری در فضا ایجاد شود. می‌توانید با استفاده از طرح و بافت فضا را از یکنواختی خارج کنید؛ اما همیشه تعادل را در نظر داشته باشید.

الگوی دیگر الگوی مربع است. در این الگو چهار رنگ از چرخه رنگ که با هم فاصله یکسان دارند انتخاب می‌شوند و در ترکیب با هم برای دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از چهار رنگ برای دکوراسیون نه تنها کمی سخت‌تر است؛ بلکه با هر سبک و سلیقه‌ای هم‌خوانی ندارد؛ بنابراین بهتر است از رنگ‌های مطمئن و امن شروع کنید تا کار با رنگ‌ها دستتان بیاید.

 

چرخه رنگ

 

نکات مهم در دکوراسیون ویلا

در حال خرید ویلا در نوشهر، رویان و یا بخش‌های دیگر از استان‌های بی‌نظیر شمالی هستید؟ بنابراین لازم است چند نکته درباره دکوراسیون ویلا را بدانید تا بهترین را انتخاب کنید.

 

سبک را حفظ کنید

ویلای شما در سبک خاصی طراحی و ساخته شده است بهتر است رنگ دکوراسیون نیز بر اساس همین سبک باشد. برای مثال اگر سبک ویلا مینیمال است رنگ‌های خنثی در تعداد کمتر نمایی بهتر ایجاد می‌کند. اما برای سبکی مثل بوهمین رنگ‌های الهام گرفته شده از طبیعت مانند سبز، آبی و قهوه‌ای در کنار بافت‌های طبیعی مانند چوب یک ترکیب خاص ایجاد می‌کند.

 

 مطالب مرتبط:

 دانستنی‌های طراحی دکوراسیون مینیمال

 

به اشباع، فام و درخشندگی رنگ توجه کنید.

خوب است رنگ‌های انتخابی شما در یک اشباع رنگی و درخشندگی باشند و یا با هم ترکیب خوبی بسازند. برای مثال ترکیب رنگ‌های پاستلی در کنار هم بسیار جذاب هستند اما شاید استفاده از یک رنگ پاستلی در کنار یک رنگ جیغ جالب از آب در نیاید.

 

از پالت‌های رنگی استفاده کنید

می‌توانید تعداد زیادی پالت رنگی جذاب با جست‌وجو در اینترنت پیدا کنید. این پالت‌ها الهام‌بخش شما خواهند بود. پس قبل از انتخاب رنگ برای دکوراسیون ویلا تصاویر زیادی ببینید و رنگ‌های خود را با الهام از پالت‌های رنگی موجود انتخاب کنید.

 

از نور و بافت ویلا غافل نشوید.

در بسیاری از مواقع رنگ دکوراسیون بر اساس نور، اندازه و نوع مصالح به کار رفته برای ساخت ویلا انتخاب می‌شوند. برای مثال اگر فضای ویلا نور خوبی ندارد استفاده از رنگ‌های تیره می‌تواند باعث شود فضا بسته و خفه دیده شود.

 

در نهایت سلیقه شما مهم است

شما قرار است روزهای زیادی را در ویلای خود سپری کنید؛ بنابراین طوری آن را دکور کنید که احساس آرامش و خوشنودی داشته باشید سلیقه شما اولویت اول برای ایجاد یک فضای راحت است.

 

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها