بهترین سیستم گرمایشی برای ویلای شما کدام است.
blog image

داشتن ویلا در روزهای تعطیلات یک نعمت است که کل خانواده را دور هم جمع می‌کند. اما برای آنکه بیشترین لذت را از بودن در ویلا ببرید نیاز است از قبل به امکانات آن فکر کنید. سیستم گرمایشی ویلا یکی از آن امکاناتی است که باعث می‌شود استفاده از ویلا حتی در روزهای سرد زمستان لذت‌بخش باشد.

قبل از انتخاب نوع سیستم گرمایشی در ویلا خوب است به نیازهای محیط ویلا توجه کنید و انواع سیستم‌های گرمایشی را بشناسید. هر کدام از سیستم‌ها مزایا و معایبی دارند که باعث می‌شوند استفاده از آنها در یک مکان مناسب باشد.

 

house_heating_system

 

اهمیت موقعیت در انتخاب سیستم گرمایشی ویلا

نوع سیستم گرمایشی مورد استفاده در یک محیط می‌تواند بر مصرف انرژي، میزان تولید گرما، هزینه‌ها و در نهایت احساس راحتی افراد خانواده اثر بگذارد. مهم‌ترین نکته که باید برای انتخاب سیستم گرمایشی ویلا به آن توجه کنید موقعیت مکانی و شرایط محیط است.

ابعاد ویلا: هر سیستم گرمایشی برای یک ابعاد مشخص بهترین کارایی را دارد. برای مثال کولرهای گازی نمی‌توانند یک پاسخگوی نیاز یک محیط بزرگ باشند. به همین دلیل قبل از خرید ابعاد ویلا را در نظر بگیرید و سیستمی تهیه کنید که برای آن ابعاد مناسب است.

شرایط آب و هوا: میزان رطوبت، میانگین پایین‌ترین و بالاترین دما در منطقه و به طور کل شرایط اقلیمی در انتخاب بهترین سیستم گرمایشی و سرمایشی محیط مهم است. برای مثال سیستم سرمایشی مانند کولر آبی برای مناطقی با رطوبت بالا اصلاً مناسب نخواهند بود. به همین دلیل اگر به فکر خرید ویلا در شمال هستید باید قید چنین سیستم‌هایی را بزنید.

نیاز و کاربرد: مزایا و معایب هر سیستم گرمایشی باعث می‌شود کارایی خاصی داشته باشد و برای یک نیاز بهتر عمل کند. به‌عنوان‌مثال اگر سیستم گرمایشی داک اسپیلت را انتخاب کرده‌اید باید بدانید این سیستم صدای زیادی تولید می‌کند و اگر می‌خواهید محیط ساکت و آرام باشد اصلا مناسب نخواهد بود.

قیمت تهیه سیستم گرمایشی: حتماً قبل از انتخاب نوع سیستم گرمایشی بودجه مورد نیاز خود را بررسی کنید. برخی سیستم‌ها گران‌قیمت‌تر هستند؛ اما لزوماً برای ویلای شما بهترین انتخاب نیستند.

 

خانه_ساحلی

 

هزینه نگه‌داری: گاهی هنگام خرید انتخابی می‌کنیم؛ اما به هزینه‌های بعد آن فکر نمی‌کنیم. هر سیستم گرمایشی نیاز به نگه‌داری دارد. مسائلی مانند سرویس سالانه، تعمیرات، تعویض فیلتر، مصرف انرژی و هزینه‌های نگه‎‌داری یک سیستم را از قبل بررسی کنید.

 

انواع سیستم‌های گرمایشی

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی‌های موجود تعداد سیستم‌های گرمایشی نیز افزایش پیدا کرده. در حال حاضر انتخاب‌های زیادی پیش روی خریداران سیستم‌های گرمایشی وجود دارد. برخی از آنها رایج و پرطرف‌دار هستند و برخی دیگر جدیدترند.

ممکن است به دنبال خرید زمین در شمال و ساخت یک ویلای زیبا باشید؛ در این صورت شناخت انواع سیستم‌های گرمایشی و دانستن تفاوت میان آنها در کنار شناخت نیازهای محیط ویلا می‌تواند انتخاب را برای شما راحت و به‌صرفه کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین سیستم‌های گرمایشی را معرفی کرده‌ایم.

شومینه: وجود شومینه در بسیاری از ویلاها باعث زیبایی و دکور بهتر محیط است؛ اما از نظر گرمایی تنها بخش جلو شومینه گرم می‌شود و نمی‌توان کل فضا را با شومینه گرم کرد.

 

شومینه

 

مزایای استفاده از شومینه ایجاد یک ظاهر زیبا در ویلا است؛ هرچند معایبی هم مانند ایجاد آلودگی در محیط (آلودگی در شومینه‌های گازی و تزیینی کم است)، مصرف انرژی زیاد و گرمای کم برای آن وجود دارد.

بخاری: با در دسترس بودن گاز در بسیاری از نقاط کشور استفاده از بخاری برای گرمایش رایج است. برای فضاهای خیلی بزرگ وجود یک بخاری کافی نخواهد بود؛ البته یک محیط متوسط به‌خوبی با بخاری گرم خواهد شد.

مزایای استفاده از قیمت مناسب، نصب راحت و هزینه کم است. البته با توجه به شرایط گاز در کشور ممکن است در برخی موارد استفاده از گاز با محدودیت روبه‌رو شود. معایب استفاده از بخاری اشغال فضا در ویلا، احتمال سیاه شدن دیوار و خطر گاز گرفتگی در صورت نصب نادرست و احتمال سوختن کودکان است.

گرمایش از کف: سیستم گرمایش از کف یکی از بهترین سیستم گرمایشی نسبتاً جدید است که البته از سیستم‌های گرمایشی قدیمی در آسیای شرقی الهام گرفته شده است.

 

گرمایش از کف

 

مزایای سیستم گرمایشی از کف مصرف کم انرژی، امنیت بالا، طول عمر زیاد، صرفه‌ اقتصادی و توزیع انرژی یکسان در محیط ویلا است. عیب بزرگ این سیستم این است که انجام تغییرات در آن سخت و پرهزینه است؛ چراکه تمام سیستم در زیر انجام می‌شود و در صورت بروز مشکل ممکن است نیاز باشد کف خانه برداشته شود.

موتورخانه: موتورخانه روشی برای گرمایش محیط است که سال‌ها است در بسیاری از واحدهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از موتورخانه برای گرمایش آب و شوفاژ استفاده می‌شود. البته شوفاژ می‌تواند از طریق سیستم‌های دیگر مانند پکیج هم مورد استفاده قرار بگیرد. هر چند در حال حاضر سیستم‌های گرمایشی جدیدتر و بهتری از شوفاژ وجود دارد.

مزایای استفاده از موتورخانه گرم کردن آب ویلا، ایجاد حرارت مناسب و مصرف کم انرژی است. معایب آن این است که نیاز به تعمیرات و نگه‌داری زیاد دارد و همچنین حرارت را به طور مساوی در فضا منتقل نمی‌کند.

 

پکیج

 

چیلر و فن‌کویل: چیلر یک سیستم گرمایشی و سرمایشی دو منظوره است که برای مناطقی با رطوبت بالا مناسب است. چیلر رطوبت هوا را کاهش می‌دهد به همین دلیل این سیستم می‌تواند یک انتخاب عالی برای داشتن بهترین سیستم گرمایشی ویلای شمال باشد. پس اگر در فکر خرید ویلا در رامسر، نور، رویان و یا مناطق مرطوب دیگر هستید حتماً به این سیستم گرمایی و سرمایی فکر کنید.

مزایای فن کویل در بی‌صدا بودن و کنترل دما در فضای ویلا است. می‌توانید فن کویل یک اتاق را خاموش کنید در حالی که باقی سیستم روشن است. عیب این سیستم گرمایشی در هزینه نگه‌داری و تعمیرات بالای آن است.

داک اسپیلت: داک اسپیلت گرمای خوبی در محیط ایجاد می‌کند؛ اما معایبی دارد که باعث می‌شود کمتر در ویلاها مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای داک اسپیلت در ایجاد گرمای مناسب است اما معایب آن در ایجاد صدای زیاد، مصرف بالای انرژی و کنترل کمتر در ایجاد دمای یکنواخت در محیط است. چراکه مانند فن کویل برای هر اتاق و محیط جداگانه قابل استفاده نیست.

 

جدیدترین سیستم‌های گرمایشی

به طور معمول برای ایجاد گرما در یک محیط باید از انرژی‌هایی مانند گاز، نفت، برق و چیزهایی از این دست استفاده شود. اما اگر سیستم گرمایشی مناسبی انتخاب شده باشد میزان مصرف این انرژی‌ها و میزان آلودگی تولید شده توسط آنها تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل تعداد زیادی سیستم گرمایشی جدید به بازار آمده است که می‌تواند در نهایت از نظر زیست‌محیطی و کارایی بهینه‌تر از سایر سیستم‌ها باشد. اما در عین حال گاهی قیمت و هزینه نگه‌داری از این سیستم‌ها بیشتر است که در درازمدت به‌صرفه خواهند بود.

 

پنل خورشیدی

 

یکی از این سیستم‌ها، سیستم گرمایش خورشیدی است که برای استفاده در مناطق آفتابی و گرم بسیار مناسب است. از این سیستم برای گرمایش آب و محیط استفاده می‌شود اما بیشتر در مناطق گرمسیر کاربرد دارد.

مناسب‌ترین راه برای انتخاب بهترین سیستم گرمایشی ویلا شناختن شرایط محیطی و نیازهای ویلا است. از قبل به آب‌وهوا و بودجۀ مورد نیاز خود فکر کنید و بعد از آن با توجه به کاربردی که نیاز دارید و مزایا و معایب هر سیستم بهترین سیستم گرمایشی را انتخاب کنید.

 

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها