سمفونی طبیعت: کشف زیبایی آبشارهای مازندران
blog image

استان سرسبز مازندران، نه تنها به دلیل جذب مسافران داخلی بلکه به دلیل جذب گردشگران خارجی مشهور است. احاطه شدن توسط دریای خزر، جنگل و کوه که آب و هوای فوق العاده ای ایجاد می کند همچنین مناطق بکر و طبیعت بی نظیر این استان پر از جاذبه های زیبا برای گردشگران است که از جمله آنها میتوان به تعداد بی شمار آبشارهای خیره کننده اشاره کرد. این شگفتی‌ها که از جنگل‌های سرسبز و چشمه‌های کوهستانی منطقه تغذیه می‌شوند، فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند تا در شکوه و عظمت مناظر طبیعی ایران غوطه‌ور شوند. در این وبلاگ به معرفی چندی از زیباترین آبشارهای استان مازندران می پردازیم:

 

شاهان دشت

آبشار شاهاندشت از هشت آبشار تشکیل‌ می‌شود که آبشار ۲۵ متری ششم از زیباترین آبشارهای آن محسوب می‌شود. آبشار هفتم حدود ۲۰ متر و طول آبشار هشتم نیز ۳۵ متر است. همچنین کوه دماوند نیز از این منظره به‌وضوح دیده می‌شود. آبشار شاهاندشت در روستایی به نام لاریجان در کیلومتر ۹۶ جاده هراز قرار دارد.

 

shahandasht

 

گزو

آبشار گزو یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که در دل جنگل هیرکانی لفور استان مازندران جای گرفته است. این آبشار در فاصله ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی قرار دارد. گزو از دو آبشار تشکیل شده است؛ آبشار اول ۵ متر و آبشار دوم در حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد و در پایین آبشار حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که بهترین مکان برای آب‌تنی در آب خنک آن است. این آبشار مقصدی عالی برای گردشگرانی است که به پیاده‌روی و پیمایش در دل جنگل‌ و کوهنوردی علاقمند هستند.

 

gazo

 

اسپه او

آبشار اسپه او آبشاری پلکانی و کاسه‌ای است که حوضچه‌های آهکی متعددی در ۷ طبقه دارد و در ۳۰ کیلومتری بهشهر در منطقه هزار جریب قرار گرفته است. اسپه‌او به معنای آب سفید است. ارتفاع این آبشار به بیش از ۴۰۰ متر می‌رسد و از چشمه‌ای که از شکاف سنگی می‌جوشد، سرچشمه می‌گیرد و منظره ای فوق العاده و چشم نواز ایجاد میکند.



aspeo

 

هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار سوادکوه از زیباترین جاذبه‌های مازندران هستند. همان طور که از نام آن پیدا است، این آبشار مجموعه هفت آبشار پلکانی بزرگ و کوچک است که در نزدیکی روستای تیرکن از توابع دهستان درازکلا قرار دارد و به همین دلیل با عنوان هفت آبشار تیرکن نیز از آن یاد می‌شود. ارتفاع بلندترین آبشار به ۹ متر می‌رسد و حوضچه زیر آن برای آبتنی و شنا مناسب است.

 

haft-tirkan

 

اسکلیم

یکی از زیباترین آبشارهای مازندران و منطقه لفور می باشد که به عروس آبشارهای سوادکوه شهرت یافته است. آبشار آهکی اسکلیم ۳۲ متر ارتفاع دارد و بدنه این آبشار پلکانی و از جنس آهکی می باشد. برای رسیدن به این منظره طبیعی زیبا بین دو تا سه ساعت جنگل‌پیمایی نیاز است. از آنجایی که حوضچه های اسکلیم آسیب پذیرند و سالها برای شکل گیری آن زمان لازم است، شنا کردن در آن ممنوع است تا بتوان این میراث طبیعی را به خوبی حفظ کرد.

 

eskalim

 

ترز

مجموعه آبشارهای ترز در سوادکوه، میان جنگل‌ های هیرکانی منطقه لفور قرار دارند. سوادکوه شمالی در حدود ۸۴ آبشار کوتاه و بلند دارد که هرکدام در میان مردم بومی به نام‌های متعددی معروف هستند. آبشار ترز یکی از این جاذبه‌های شگفت‌انگیز و مقصدهای طبیعت‌گردی و پیمایش است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

 

 همچنین بخوانید:

 بهترین شهرک‌های مازندران برای خرید ویلا

 

ورسک

آبشار ورسک که با نام آبشار چشمه علی نیز شناخته می‌شود، به ارتفاع تقریبی ۲۰ متر از دره به سمت روستای ورسک جاری است. آب این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد و به‌عنوان یکی از جاذبه های دیدنی پل سفید شناخته می‌شود. از روستای ورسک تا زیر آبشار حدود ۳۰ دقیقه راه است که نیمی از آن، از کنار آب رودخانه‌ای فصلی می‌گذرد. آب‌وهوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی است.

 

versk

 

آبشار آب پری

یکی از معروف ترین آبشارهای مازندران، آبشار آب پری است. این آبشار که در میان جنگل‌های سرسبز قرار دارد، بر روی مجموعه‌ای از صخره‌های پوشیده از خزه می‌پیچد و نمایشی مسحورکننده از هنر طبیعت را ایجاد می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند در غبار خنک و صداهای آرامش‌بخش آب در حال ریزش غوطه‌ور شوند و آن را به مکانی ایده‌آل برای آرامش و تجدید قوا تبدیل کنند.

 

abpary

 

آبشار اوبن

یکی دیگر از آبشارهای جذاب این منطقه آبشار اوبن است. این آبشار که یکی از بکرترین آبشارهای خزه‌ای ایران به شمار می‌رود، به رودخانه شیرین‌ود می‌ریزد. محیط سرسبز و صدای آرامش بخش آب فضایی آرام را ایجاد کرده و آن را به مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و بین المللی تبدیل کرده است.

 

oben

 

آبشار سنگ نو

آبشار سنگ نو که در دل جنگل سوادکوه قرار گرفته، گوهر واقعی مازندران است. این شگفتی آبشاری بخشی از جنگل‌های لفور هیرکانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و بر جذابیت و اهمیت آن افزوده است. بازدیدکنندگان می توانند مسیرهای اطراف را کاوش کنند و شاهد صخره‌های آهکی خیره کننده ای باشند که آبشار را زینت داده اند.

 

sangeno

 

آبشار انجیلی

آبشار انجیلی که در شمال سوادکوه واقع شده است، گنجی است نهفته که رسیدن به آن نیازمند کمی تلاش است. سفر به این آبشار شامل پیمایش مسیرهای باریک، شیب دار و لغزنده است، اما ارزشش را دارد. استخر آرام آبشار و جنگل های رنگارنگ پاییزی اطراف آن فضایی واقعاً مسحورکننده ایجاد می کند.

 

engili

 

آبشار ماران

آبشار ماران در منطقه تنکابن مازندران، آبشاری باشکوه به ارتفاع ۶۲ متر است که به دره ماران می ریزد. این آبشار چشمگیر یک مقصد محبوب هم برای علاقه مندان به طبیعت و هم برای جویندگان ماجراجویی است که می توانند مسیرهای نزدیک آن را کاوش کنند و از مناظر خیره کننده لذت ببرند.

 

Maran



اینها تنها تعدادی از مناطق جذابی است که در استان زیبای مازندران یافت می شود. چه به دنبال استراحت در آرامش طبیعت یا یک اکتشاف ماجراجویانه باشید، این شگفتی های طبیعی فرصتی برای ارتباط با مناظر خیره کننده شمال ایران فراهم می کند.

ثبت دیدگاه
دیدگاه ها